DATI-VA CU PAREREA

...nimeni n-a spus ca va fi usor
contraceptiaorala
Posts: 2
Joined: Mon Dec 04, 2006 12:10 am

DATI-VA CU PAREREA

Postby contraceptiaorala » Mon Dec 04, 2006 12:55 am

Poate ca o parte din voi ati fost fericiti si nu o sa mai dati la anul, dar pt ceilalti, DATI-VA CU PAREREA pe siteul ministerului sanatatii, poate se schimba ceva il legatura cu imbecilitatea ce se cheama rezidentiat.

http://www.ms.ro/ps_pr_act/disc_afis.asp?idd=0&nrp=419

Asta am trimis ca propunere la rubrica sugestii si v-as sfatui si pe voi, luminatii forumului, sa va spuneti parerea, ca de nu, o sa faca ce vor ei si o sa trebuiasca sa inghititi ce o sa va bage pe gat.

CITAT:

Va vorbesc din prisma unui absolvent care nu numai a dat si trecut de doua ori acest examen numit Rezidentiat, ci si examene de echivalare a diplomei de licenta int-o alta tara, si care a avut ocazia sa petreaca o perioada de timp nu numai in Romania, ci si undeva peste granita. Acest lucru mi-a dat o perspectiva unica asupra examenelor si pregatirii din Romania, si as dori sa va impartasesc cateva idei, care zic eu ca ne-ar alinia, macar moral, la normele Uniunii Europene spre care tindem de atat amar de vreme.

Pentru inceput, vreau sa va felicit pt ideea de a da un REZIDENTIAT UNIC, de a nu mai face separatia intre specialitatile medicale, chirurgicale si paraclinice. Deoarece ce lipseste inca de la inceput in pregatirea rezidentilor este o CULTURA GENERALA MEDICALA. Pe unde am fost, toti rezidentii indiferent de specialitate stiau sa faca oftalmoscopie sau otoscopie, sau un examen neurologic ori chirurgical complet, si acest lucru scutea de multe ori consulturi interclinice inutile.

Dupa parerea mea, ar trebui exclusa TEMATICA IMPUSA, caci nicaieri in lumea asta nu sunt examene ‘din anumite carti’ , ci studentul/medicul poate citi din orice carte (care se respecta) iar la examen trebuie sa stie ce i se cere. Adica ar trebui publicata o tematica mult mai vasta de genul ‘patologia tiroidei’, ‘patologia pancreasului’ si nu boli specifice a caror cunoastere in amanunt nu foloseste nimanui la acest nivel in cariera. Eu as propune sa fie o tematica cu cel putin 500 boli/sindroame obligatorii, din care sa faca grile de tip asociere simpla cu CAZURI CLINICE, dar si cateva grile de tip complement multiplu cu intrebari din specialitatile paraclinice (farmacologie, anatomie, etc). In acest fel ar fi favorizati cei care au invatat in facultate, si asta ar avea efect benefic asupra calitatii invatamantului medical, despre care am mult prea putine pareri de bine. Totodata, ar stimula editurile de carte medicala sa traduca cat mai multe CARTI DE ACTUALITATE, si in mod sigur ar creste calitatea actului medical al proaspetilor rezidenti, care ar veni cu un bagaj mult mai bogat de cunostinte in specialitate, indiferent care ar fi aceasta.

Daca cineva crede ca un examen nu este posibil, ca o sa fie contestatii la acest fel de grile, atunci va rog sa va uitati la modul cum dau licenta studentii americani (USMLE), sau la examenele de echivalare pt Marea Britanie (PLAB), si o sa vedeti ca exista foarte multe certitudini in medicina, pe care nimeni nu le poate contesta. Iar pe de alta parte, o grila de genul ‘cel mai probabil raspuns este’ implica mult mai multa gandire si spirit clinic decat o simpla memorare a unui procent.

Totodata, ar trebui sa se renunte la a se mai invata din TRATATE (textbook), care sunt la nivelul medicului care trebuie sa ia decizii asupra tratamentului unui pacient, si sa se studieze din GHIDURI CLINICE (handbook), care prezinta pe scurt esentialul unei boli, oferind tanarului absolvent toate informatiile necesare la acest nivel de pregatire. Este absurd sa i se ceara unui student sa invete despre studii si trialuri clinice, in conditiile in care el nu stie cum sa diagnosticheze sau sa investigheze o boala. Ca exemple de ghiduri clinice foarte utile din care s-ar putea invata pentru rezidentiatul imaginat mai sus, ar fi Oxford Handbook of Medicine si Oxford Handbook of Specialties, Manualul Merck, sau Ghid Clinic de Medicina de J.Braun (toate traduse in limba romana), sau chiar batranul Angelescu in format mic. Daca stati sa analizati aceste carti, o sa vedeti ca ele contin cam tot ce ar trebui sa stie un rezident la inceput de cariera, si ca in toate informatia este prezentata la fel, fara contraziceri.

Pentru a concluziona, sugestia mea este ca ar trebui inlocuit rezidentiatul de tip sumativ (de tip memorat, cu tematica impusa) cu unul de tip formativ (de gandire, cu tematica larga), care sa puna baza pregatirii viitorilor medici.

Ca exemplu de grile posibile, sa nu ziceti ca nu se poate.

TEMA - Diagnosticul Durerii Articulare

A. Spondilita anchilozanta
B. Eritem Nodos
C. Guta
D. Hiperparatiroidism
E. Infectie
F. Ruptura de tendon medial
G. Artroza
H. Artropatie psoriazica
I. Artropatie cu cristale de hidroxiapatita
J. Artrita reactiva Reiter
K. Poliartrita reumatoida

Pentru fiecare pacient de mai jos, alegeti CEL MAI PROBABIL diagnostic din lista de mai sus. Fiecare optiune poate fi folosita o data, de mai multe ori, sau niciodata
1. Un barbat de 70 de ani se prezinta cu durere accentuata de mers si limitarea tuturor miscarilor soldului drept. In rest este perfect sanatos
2. O femeie de 73 de ani cu poliartrita reumatoida, sub tratament cu imunosupresive, se prezinta cu stare de rau general, febra si cu articulatia pumnului drept inflamata, edematiata si dureroasa
3. O femeie de 66 ani ce a inceput tratament cu furosemid in urma cu 2 saptamani,se prezinta cu o articulatie metatarso-falangiana inflamata, edematiata si dureroasa
4. Un soldat de 22 ani prezinta de 2 saptamani edematierea genunchiului drept, conjunctivita si uretrita
5. Un barbat de 30 ani relateaza un istoric de 10 ani de dureri lombare, accentuate dimineata, si un episod de uveita
RASPUNSURI:
1. G
2. E (tratamentul cu imunosupresive favorizeaza infectia, si e improbabil un nou atac de poliartrita sub tratament)
3. C (diureticele precipita atacul de guta)
4. J (uretrita gonococica cu sindrom Reiter)
5. A

TEMA - Investigarea Sindromului Confuzional

A. Hemocultura
B. Radiografie pulmonara
C. Computer-tomografie de extremitate cefalica
D. ECG
E. Hemo-leucograma
F. Urocultura
G. Glicemie
H. Uree si electroliti sangvini
I. Coprocultura
J. Dozari de hormoni tiroidieni
K. Echografie abdominala

Pentru fiecare pacient de mai jos, alegeti CEA MAI PROBABILA investigatie din lista de mai sus ce va pune diagnosticul. Fiecare optiune poate fi folosita o data, de mai multe ori, sau niciodata
1. O femeie de 84 ani dintr-un camin de batrani este constipata de o saptamana. In ultimele zile prezinta confuzie si incontinenta urinara, ambele cu tendinta de a se accentua.
2. Familia unei batrane de 78 ani a remarcat in ultimele luni ca aceasta a inceput sa aiba tulburari de memorie, este mai lenta in miscari, s-a ingrasat, si sta toata ziua in casa cu caldura pornita.
3. Un barbat de 64 ani se prezinta la urgente din cauza unui comportament agresiv brusc instalat si confuzie. Recent a inceput sa ia niste pastile date de medicul de familie, pentru ca ii era tot timpul sete si scadea in greutate.
4. O femeie de 85 ani se prezinta cu o usoara hemipareza dreapta. In urma cu cateva zile a cazut, si de atunci prezinta confuzie fluctuanta.
5. Un barbat cu Alzheimer a devenit brusc confuz cu o zi in urma. Cand este vazut in Urgente, are o tensiune de 90/60 mmHg, si un puls regulat de 40 batai pe minut
RASPUNSURI:
1. F (infectie urinara)
2. J (hipotiroidism)
3. G (coma cetoacidozica in cadrul diabetului)
4. C (hematom subdural)
5. D (bloc a-v)

Astept raspunsuri si sugestii

User avatar
tripleX
senior
senior
Posts: 245
Joined: Thu Jan 26, 2006 12:36 am
Location: outhere somethere

Postby tripleX » Mon Dec 04, 2006 1:03 am

:peace:
ai tu dreptate... s-a tot vorbit despre dejavantajele fatale ale acestei formule de rezidentiat... grea treaba cu implementarea unei schimbari atat de radicale pe cat propui insa...
(nu zic ca n-ar fi benefica insa o schimbare........ ORICE!!! numai sa dispara aceasta minunata bataitza de joc care se cheama acum rezidentiat!)
"Infernul este pavat cu bune intentii" - Samuel Johnson

Brainstorm
junior
junior
Posts: 35
Joined: Tue Jul 04, 2006 9:21 am
Location: p'ici pi colea

Postby Brainstorm » Mon Dec 04, 2006 8:55 pm

contraceptiaorala

f misto de unde le ai ? spune-mi si mie cartea de unde le-ai luat, pls.

User avatar
cookyy
senior
senior
Posts: 160
Joined: Mon Sep 05, 2005 2:57 pm
Location: bucuresti

Postby cookyy » Mon Dec 04, 2006 8:58 pm

interesant dar sincer...e prea radical pentru Romanica...pai daca mai marii nostrii nu reusesc sa se puna de acord intre ei ce ne facem??ca in general nu se prea pun ei de acord asa ca...o sa fie o ameteala totala...si cineva o sa fie la mijloc...oare cine???....plus ca deja e mult mai usor de contestat o intrebare....iar partea cu ghidurile clinice..o sustin 100%%%%%%%.....
yeah...right...whatever....

User avatar
optimus
senior
senior
Posts: 251
Joined: Sat Apr 09, 2005 11:51 pm

Postby optimus » Tue Dec 05, 2006 1:54 pm

Ca sa poti schimba radical metodologia acestui examen trebuie schimbata si organizarea invatamantului medical romanesc care inca e de tip comunist.
Ideile nu sunt rele deloc ca atunci s-ar vedea cine a invatat cu adevarat in facultate si cine are "cap" de clinician.In faculta aveam colegi care luau numai zece la examenele scrise unde era de toceala,dar cand dadeau examene orale si profii le puneau intrebari de asocieri ca cele de mai sus...PAUZA.Plus ca la noi in medicina se preda aiurea.In anul I faci preclinice,pentru ca in anii mai mari sa faci bolile de organ.Sa fim sinceri,cine reuseste sa mai tina minte in anul IV ,detalii legate de fiziologia sau fiziopatologia unui organ cand toate s-au predat cu ani in urma daca nu prin asociere.Normal ar fi sa se creeze module in care sa se predea,de exemplu:
FICATUL: anatomie(aspectele esentiale nu polologhie de 10 pagini)
-fiziologie
-fiziopatologie
-biochimie (tot aspectele esentiale,nu porcariile alea de scheme de reactii intinse pe 2-3 pagini care trebuia sa le inveti pe de rost fara sa intelegi de fapt DE CE au loc)
-etc,ce-or mai fi,semiologia- tot esentialul
Este doar o opinie.Asa ,studentul,viitor medic ar putea mai usor sa-si faca o parere despre organul respectiv,pentru ca invata toate aspectele esentiale legate de el in acelasi an nu anul asta fiziologia si peste un an fiziopatologia ,etc.
Dar asa ceva nu se va intampla la noi.Chiar ma uitam peste un atlas de fiziopatologie american unde pe o pagina erau scheme cu imagini colorate ale continutului capitolului respectiv,iar pe cealalta pagina textul care explica imaginile respective.Atat de bine sunt facute incat daca retii imaginile automat poti reproduce si retine esentialul din acel capitol.La noi insa cartile sunt adevarate epopei ale acelui capitol.Ce la americani e structurat in 4 pagini,e la noi in 20 sau 30.
Suntem suprasaturati cu informatie care nu ne este de folos si de aceea majoritatea devenim tocilari si nu mai gandim clinic.
Dar speranta moare ultima.
REST IN PEACE!

User avatar
mickeygreen
senior
senior
Posts: 411
Joined: Thu Sep 23, 2004 3:45 am
Location: Bucharest ROMANIA
Contact:

Postby mickeygreen » Tue Dec 05, 2006 3:19 pm

propunerile pe care le faceti pe site-ul MS, ca sa fie la obiect, se refera la legea care reglementeaza organizarea rezidentiatului si nu la partea stiintifica a examenului. adica, tipul de grile sau tipul de cunostinte testate nu pot fi prezente in textul de lege. desi ader la aceste propuneri (si eu am sustinut un PLAB si stiu diferenta), nu cred ca ele sunt la obiect in acest context, al discutarii modificarii legislative.

User avatar
corcodusa
senior
senior
Posts: 254
Joined: Tue Jun 13, 2006 7:16 pm
Location: din ianuarie iasi

Postby corcodusa » Tue Dec 05, 2006 5:53 pm

sunt de acord
si mie miar fi placut un astfel de examen dar nu stiu daca se va aproba in viitoru cincinal un asa examen
sunt prea multe interese si trebuie vandute anumite carti
inveti din unele ptr fac, unele ptr rezi si unele ptr specialitate
ca la noi la nimeni
inca un macelar in spitale


Return to “Rezidentiat 2006”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests