Intrucat dimensiunea acestei baze de date depinde de finantarea cam inexistenta pe acest capitol a celor care fac grile (universitati etc) - baza de date sugerata ca optima de 30.000 grile/specialitate foarte probabil nu se va obtine, ci doar va creste de 2-3 ori (8-12.000 grile/specialitate). Va avea loc in curand o intalnire a reprezentantilor universitatilor (care si ele sunt intr-un moment "delicat", in schimbare - peste tot se pregatesc alegerile de rectori) - care va decide cat de realista este posibilitatea cresterii numarului de grile - si - dupa parerea mea - cel mai probabil e sa se ajunga la o solutie de compromis care sa permita si "salvarea" capacitatii de selectie a rezidentiatului si a transparentei lui:
modificari legate de folosirea bazei de date:
a. (cel mai probabil) se va reintroduce o pondere de 10-50% de grile la prima vedere.
b. se va mentine un baraj cu grile la prima vedere,
c. fie chiar se gasesc solutii pentru obtinerea unei baza de date foarte mare care sa permita un examen exclusiv in baza ei
d. variatii pe langa o baza de date mai mica (8-12.000 grile/specialitatate): modificari punctuale de grile, grile publicate in ultimul moment, cu 1 luna inainte de examen etc
Sunt multe alte modele propuse de rezidentiat - fiecare cu avantajele si dezavantajele lui, fiecare cu sustinatorii si contestatarii lui, cu posibilitatea de a fi implementate "safe" - prea putin probabile pentru anul acesta: un examen national centralizat care sa dea un punctaj cu care sa se faca pe urma candidarea la fiecare spital pe post (descentralizarea rezidentiatului/examen pe dosar), rezidentiat "national" "descentralizat" cu mai multe probe (la diverse nivele), printre care si probe practice etc.
Cam ce credeti ca ar trebui sa se intample la rezidentiat 2004? Daca puteti - justificati - si va rog sa va expuneti si pozitia din care vorbiti: student an 6, stagiar, cu experienta a 1-2.. rezidentiate anterior.
Aici - legate de numarul de locuri - discutiile sunt foarte ample - si solutiile sunt extraordinar de greu de gasit din partea oficialilor, implicand "regandirea" sistemului sanitar si "finantare de la buget": vedeti scandalurile in care e implicat ministerul sanatatii cu datoriile catre furnizorii de medicamente, casa de asigurari de sanatate, reducerea personalului sanitar (conflictele cu SANITAS) - si pana la urma totul e legat de bani si de o strategie nationala contestabila la nivel sanitar.
Alte probleme legate de rezidentiat:
- propunerea legislativa 160/2002 - cu preparatorii si personalul didactic care ar fi admis automat in rezidentiat - discriminare "pe fata";
- dezechilibrul dintre invatamantul medical care produce mii de absolventi si sistemul sanitar care nu-i poate folosi;
Problemele legate de sistemul sanitar "in ansamblu" sunt mai greu de atacat punctual, de accea daca puteti - dincolo de o reforma ampla a sistemului sanitar in Romania - concetrati-va (si) pe ce se poate face acum:
cum sa fie examenul de rezidentiat din 2004?
Pentru partea de medicina, ce pot sa spun foarte sigur - e ca propunerile voastre vor fi analizate in cadrul FASMR si a organizatilor membre FASMR - pentru a se gasi o solutie cat mai buna, care sa se "negocieze" cu organizatorii examenului de rezidentiat. In cadrul fiecarei organizatii de studenti exista un grup de studenti interesati de aceste aspecte, asa ca - daca considerati util - poate e bine sa luati si legatura cu ei: ssm bucuresti, ssm timisoara, ssm craiova, ssm iasi, osm cluj, asm oradea, osm sibiu, ls tg mures. Cu cat va consultati mai mult cu alti colegi - care au dat sau dau acest examen, cu atat mai bine se defineste parerea generala despre acesta. Si - sper, avem si niste garantii - anul acesta putem fi ascultati. Nu avem garantia ca se va aplica solutia propusa de noi, dar putem imbunatatii solutia lor - care pana acum pentru anul 2004 cam pare a fi - baza de data marita, cu grile la prima vedere fie la baraj, fie din prima - intr-o anumita pondere.
Cu interes,
V.C.
presedinte al Federatiei Asociatiilor Studentilor in Medicina din Romania
coordonator IFMSA pe probleme de invatamant medical pentru Europa de Est




