D-nei Rodica Culcer 13-05-2004
NU Pl 142x/2004
NU RezidenTiat cu platA
NU Loteriei Grilelor
Federaţia Asociaţiilor Studenţilor în Medicină din România, singura organizaţie studenţească naţională reprezentativă pentru studenţii la medicină, cu filiale în centrele universitare Bucureşti, Cluj, Timişoara, Iaşi, Craiova, Tg. Mureş, Oradea, Sibiu, vă informează de protestul ce va avea loc mâine, 13-05-2004 orele 13:00 în faţa facultăţii de medicina UMF Carol Davila având ca obiect:
NU PL 142x/2004
Acest proiect de lege a fost iniţiat de deputaţii PSD Daniela Bartoş (Brăila), Sorin Oprescu (Bucureşti), Ovidiu Brânzan (Timiş), Alexandru Sassu (Timiş), Tudor Mohora (Suceava) şi Petru Andea (Timiş). Motivele iniţierii acestui proiect legislativ sunt, după autori, atragerea â€tinerilor medici spre cariera universitară, care la ora actuală nu reprezintă pentru mulţi dintre ei o idee tentantăâ€.(vezi Anexa 1). Iniţiativa legislativă este susţinută de Guvernul României (Anexa 2) şi votată de ambele camere parlamentare (anexele 3,4).
Comparând realitatea europeană cu cea românească, şi ţinînd cont că ultima se străduieşte să ajungă la nivelul primei, considerăm inoportună adoptarea unui asemenea proiect de lege din următoarele motive:
1. Este absurd ca un preparator sa pregătească studenţi tocmai pentru a susţine examenul pe care el însuşi nu l-a dat niciodată. Mai mult, nu există nici o ţară europeană în care preparatorii sunt echivalaţi în rezidenţiat.
2. Condiţiile dezastruoase de practicare a meseriei de medic în mediul rural şi oraşele mici, duc la orientarea tinerilor medici şi nu numai a lor către centrele universitare, unde condiţiile permit desfăşurarea decentă a actului medical. Din această perspectivă datorită condiţiilor rudimentare din teritoriu, în ciuda faptului că în Romania nr de medici la 100.000 de locuitori este de 184 (Slovacia-453, Belarus-443, Bulgaria-354, Croaţia-229, Cehia-303, Cipru-225, Danemarca-290, Estonia-297, Finlanda-299, Franţa-303, Germania-350, Grecia-392, Ungaria-357, Letonia-282, Lituania-395 –date preluate de pe site-ul World Health Organization datate 1998 http://www3.who.int/whosis/health_perso ... sonnel.cfm) , deci cu mult mai mic decât în alte ţări din UE şi din afara ei, paradoxal, acest sistem sărac în pesonal specializat apare ca fiind saturat datorită subfinanţării cronice la care este supus şi lipsei unui plan de reformă reală. După cele prezentate mai sus devine evidentă falsitatea motivaţiilor propuse de iniţiatorii acestei legi, cariera universitară reprezentând una din puţinele şanse pentru un tânăr medic de a practica cu adevărat medicina.
3. ÃŽn ciuda faptului că legea stipulează că preparatorii vor fi admişi “peste numărul de locuri ocupate prin concurs†(vezi anexa 4) dându-i un ton inofensiv, legea nu face nici o precizare privitor la numărul total de medici specialişti ce ies din sistem. Dacă până acum, numărul de locuri pe specialităţi ce erau scoase la rezidenţiat reprezentau estimarea nevoilor de specialişti ale sistemului peste 4-6 ani (durata rezidenţiatului), acum, prin admiterea unui număr de preparatori pe o cale paralelă acestuia (preparatori care devin automat rezidenţi şi, implicit specialişti) va duce la formarea unui număr mai mare de specialişti decât nevoile iniţiale ale sistemului. ÃŽn timp ce rezidenţii, la sfârşitul rezidenţiatului trebuie să dea examen pentru ocuparea unui post de medic specialist, preparatorii, practic, conform acestei legi, şuntează 2 examene (rezidenţiatul şi examenul pe post de medic specialist) ei fiind admişi ca medici specialişti în clinicile universitare în care deja prestează activitatea didactică. Cu alte cuvinte, preparatorii ocupă fără să dea examen locurile pe care rezidenţii au dat examen, şi nu ocupă orice fel de locuri, ci tocmai locurile cele mai căutate, şi anume cele din clinicile universitare din oarşele mari.
Din aceste motive considerăm această lege nu o nedreptate ci o HOŢIE.
4. Bunul simţ impune selectarea preparatorilor pe bază de examen din rândul rezidenţilor pe specialitatea corespunzătoare, iar numărul estimat de preparatori să fie inclus în numărul de posturi pe specialităţile respective scoase la rezidenţiat.
Ataşăm în Anexa 5 stenograma Şedinţei Camerei Deputaţilor din 27 aprilie 2004 (http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.sten ... 5661&idm=5).
NU RezidenTiat cu platA
ÃŽn condiţiile sistemului de sănătate românesc, actualmente aproape în totalitate de stat, această alternativă de rezidenţiat cu plată nu îşi are rostul din următoarele motive:
1. Este absurdă â€liberalizarea†formării de personal medical în mod necontrolat, personal ce urmează a fi integrat într-un sistem deloc â€liberalâ€
2. Este o măsură discriminatorie intolerabilă într-o societate democratică ce ar trebui să ofere şanse egale tuturor aspiranţilor.
3. Este o măsură inoportună în contextul societăţii actuale româneşti răvăşită de umbra corupţiei, înrădăcnând mai mult favoritismul în defavoarea meritocraţiei pe care acest examen ar trebui s-o promoveze, mai ales într-o profesie ca medicina.
NU Loteria Grilelor
Anul trecut, după 7 ani, metodologia concursului de rezidenţiat (până atunci un concurs a cărui corectitudine nu a fost contestată din 1996) şi bibliografia au fost modificate, aceste modificări fiind motivate de dorinţa organizatorilor de a elimina orice suspiciune privitoare la corectitudinea acestui examen.
Modificările au presupus publicarea unui pool de întrebări grilă pe internet, redactate din bibliografia de concurs, pool din care se vor extrage aleator un număr de 200 de întrebări ce vor fi date la examen.
Rezultatele acestor modificări au fost reprezentate de apariţia unui număr impresionant de punctaje maxime ce au impus susţinerea unui examen suplimentar, de baraj (trebuie să precizăm că posibilitatea de susţinere a unui examen de baraj nu era permisă de metodologia publicată de rezidenţiat) pentru a permite departajarea candidaţilor pe specialităţi.
Ca şi cum experienţa rezidenţiatului 2003 nu era îndeajuns, organizatorii, doresc să reediteze această parodie de concurs şi în 2004, păstrând metodologia şi bibliografia publicate în 2003, perorând în dreapta şi în stânga cum că dupa acelaşi model se dă şi rezidenţiatul în USA.
Ca o paranteză, trebuie să curmăm această scuză mincinoasă şi să spunem răspicat că, în primul rând rezidenţiatul american este structurat în 3 etape (Step1 –verifică însuşirea materiilor preclinice ce sunt predate în primii 2 ani de facultate, Step2 –verifică însuşirea principiilor teoretice ale disciplinelor clinice, Clinical Skills Assesment – verifică capacităţile practice de diagnostic şi terapie ale candidatului şi Step3- reprezintă practic examenul de medic specialist prin care aspirantul primeşte dreptul de liberă practică în specialitatea aleasă în funcţie de scorurile obţinute la Step1, Step2 şi CSA) ce implică 4 examene dure, şi, în al doilea rând, pool-ul de întrebări grilă pentru aceste examene este secret (candidaţii la aceste examene semnează la ieşirea din sala de concurs un agreement prin care se obligă să nu reproducă întrebările pe care le-a avut la examen). Ce se publică în USA sunt întrebări orientative şi nu întrebările ce vor fi date la examen.
Neajunsurile acestui examen sunt:
1. Publicarea grilelor stimulează axarea pregătirii candidaţilor pentru acest examen prin memorarea acestora dând naştere unei atitudini oportuniste, total nepotrivită profesiei de medic.
2. Calitatea execrabilă a acestor întrebări (recunoscută chiar de organizatori şi explicată prin refuzul cadrelor didactice de a redacta întrebări pe motiv că nu sunt platiţi –de aici se naşte întrebarea firească: â€Cine sunt cei ce formulează întrebările grilă pentru examen şi ce competenţă au aceştia din moment ce profesorii îsi declină responsabilitatea?â€) promovează tocmai învăţarea mecanică a acestora.
3. Calitatea execrabilă a materialului bibliografic cerut pentru acest concurs (va oferim 2 exemple pentru claritatea expunerii însă va garantam că dispunem de nenumarate asemenea exmple din nefericire şi ne manifestăm disponibilitatea de a vă înmâna o recenzie completă a greşelilor medicale apărute sub semnătura unor profesori ce se vor â€formatori de şcoalăâ€, greşeli ce nu pot fi asimilate sub nici o formă cu nişte greşeli de tipar; în Harrison Ediţia 14, apărut la Editura Teora, â€the eighth nerve†also known as â€nervul vestibulocohlearâ€, sau â€nervul VIII†este tradus simplu â€nervul opticâ€; în Tratatul de Patologie Chirugicală, apărut la Editura Medicală, prof. E Brătucu vorbeşte şi descrie cu lux de amănunte â€submucoasa colecistului†când această structură histologică pur şi simplu nu există, colecistul fiind singurul segment din tubul digestiv ce nu posedă submucoasă)
4. Corelarea întrebărilor cu nenumăratele neadevăruri medicale din materialul bibliografic, cea ce face practic inutilă asimilarea temeinică a principiilor medicale şi abordarea logică a situaţiilor clinice din cadrul examenului. Acest fapt promovează din nou memorarea mecanică a întrebărilor din baza de date făcînd inutilă munca a 6 ani de facultate.
Din toate aceste motive, suntem convinşi de justeţea protestului nostru, protest susţinut de altfel şi de Colegiul Medicilor din România, şi vi-l înaintăm şi dv în speranţa că, cei vinovaţi, demascaţi, se vor urni â€eventually†pe drumul reformei reale şi eliminării acestui obicei urât, atât de urât şi dezonorant pentru meseria pe care am ales-o, şi anume ŞPAGA.
Nu vi se pare curios că în orice discuţie pe tema reformei în sănătate acest cuvânt urât nu este amintit nici măcar în zeflemea?
Sperăm că veţi încerca să ne faceţi să ne asumăm acest cuvânt şi să-l stârpim, întocmai cum aţi încercat ( şi în mare măsură aţi reuşit) să-i faceţi pe bucureşteni să-şi asume semnificaţia Monumetului Eroilor Comunişti din Parcul Carol.
...deci dragi baietzei shi fetitze....avetzi 4 zile sa va ganditzi profund shi sa decidetzi...ori va alaturatzi noua (vreo 6 oameni hotaratzi) shi luptam impreuna pentru noi inshine, ori ramanetzi in stadiul vegetal in kare v-au fatat mumele voastre shi vetzi trai shi muri ka nishte scklavi nedemni de nici mackar un sckuipat...
...avea dreptate Cioran kand spunea ka romanii trebuie adunatzi totzi la un lock shi batutzi pana la sange...ori muritzi...ori va datzi pe brazda...
Indiferent de decizia voastra noi luptam pana la kapat...
hai pa...
legumelor!